Saturday, March 19, 2011

K. Kesküla "Elu sumedusest"


Kesküla artiklite kogumik, millest siin juba juttu on olnud, oli ääretult köitev ning seega polnud kahtlustki, et "Elu sumedusest" ka minu ahnete silmade alt läbi jookseb. Eile Tallinna rongi peal loksudes oli see igati meeldiv lugemine.

Keskülale tundub olevat omane sisutihe lühike ja konkreetne tekst, mis oma aususes on nii rabav, et suures koguses korraga lugemine on vastunäidustatud. !Elu sumedusest" on temaatiliselt väga laia skaalaga raamat, mis võtab teemadena käiku nii sõbrad, veinikultuuri, eestluse, välismaa, armastuse ja ka kõige muu, mis maa ning taeva vahele mahub. Ta räägib sellest, kuidas me ise suudame suhestuda selle maailmaga seal väljas st väljaspool meid endit. See on selline intelligentse omajagu elu näinud mehe kõrvalt vaatamine elu-olule kogu selle absurdses olekus. Ja see on imeilus. Ma lihtsalt ei oska muud öelda. Kui ma aga neid tekste (või proosapoeeme - võtke, kuidas tahate) lugesin, siis oli see selline kahetsev kauge üksindus, mis igas loos natuke läbi kumas. Muidugi, takkajärgi on see ka loogiline, kuid seda enam muudab see minu jaoks selle raamatu tähtsust ja iseloomu. Ilus hüvastijätt. Sest hüvastijätud on alati natukene valusad, eriti need, mis olulised on.

Lemmikkohti raamatus oli palju, kuid tekstina absoluutselt köitev oli "Kingad ja inimesed". Ma olen ka ise sellele varem mõelnud, kuid Kesküla on selle kuidagi veel viisakamasse paketti tõmmanud. Olen kade! Ma rohkem ei kommenteeri seda raamatut, sest ma olen lihtsalt liiga vaimustuses sellest. Toon ainult enda jaoks olulisemad lõigud välja.

"Nüüd, kus me järjest rohkem iseenese seltskonnaga rahuldume, järjest privaatsemaks muutume, järjest vähem tahame teise sisse sulada ja uppuda, oleks ikkagi tore mõelda, et soovime lähedasega ja kaugemaga jagada seda head, mis elul meile parajasti pakkuda on."

"Ükski tõeline naine ei kannata välja, kui joone all hakkab ilmuma "Omadusteta mees"."

"Sa oledki ju see, kuhu sa ennast unustad ja kelleks sa ennast unustad."


"Nii et katsuge jääda oma piiridesse ja oludesse, katsuge oma aega üle elada nii, et elu teid ei leiaks, et jumal - endine poksija, neeger, kõva käega mees, nagu ütleb Kivirähk - ei hakkaks teiega plaane pidama."


Väga hea raamat. Kindel lugemissoovitus.

No comments:

Post a Comment